Problem ciężkich nóg

Nadeszła wiosna, temperatury na dworze są coraz wyższe, więc bez zbędnych sentymentów rzucamy ciepłe ciuchy w kąt zastępując je kobiecymi sukienkami, kusymi spódniczkami czy szortami. Z jednej strony pogoda nastraja nas do odsłaniania ciała, z drugiej strony wiele kobiet skarży się na wygląd swoich nóg. Czy można pomóc nogom zachować piękny wygląd? Z pewnością warto o to zawalczyć!

Kogo dotyczy problem?
Aż 72% kobiet w wieku 25-55 lat miewa problemy z wydolnością kończyn dolnych. Do najczęstszych należy zaliczyć występowanie pajączków, opuchlizny, uczucia ciężkości i mrowienia. Wiele z nas traktuje pajączki jako defekt kosmetyczny, a opuchliznę, mrowienie i uczucie ciężkości nóg jako mniej lub bardziej uciążliwą przypadłość, tymczasem są to objawy, których nie należy lekceważyć.

W czym tkwi problem?
Krew wypływa z serca tętnicami, a wraca żyłami. Ważną rolę w tym procesie odgrywa ciśnienie krwi. Jest ono tym mniejsze, im dalej od serca znajduje się dane miejsce. Ciśnienie wytwarzane przez pulsowanie serca nie jest wystarczające aby przepchnąć krew przez cały krwioobieg zwłaszcza wtedy, gry krew musi pokonać grawitację i płynąć pod górę. Aby było to możliwe nasz organizm został wyposażony w dwa mechanizmy:

  • Tzw. pompę mięśniową (kurczenie się mięśni powoduje ucisk naczyń)
  • Zastawki żylne, które zapewniają jednokierunkowy przepływ krwi w stronę serca

Powyższe mechanizmy działają sprawnie tylko wtedy, gdy prowadzimy zdrowy, aktywny tryb życia, w innym przypadku płyny ustrojowe nie są odprowadzane, co w konsekwencji może prowadzić do ich przenikania do okolicznych tkanek, czego następstwem jest uczucie ciężkości nóg, opuchlizna, mrowienie a nawet ból.

Jakie są przyczyny problemów z niewydolnością żylną?
Do najważniejszych należy zaliczyć:

  • siedzący lub stojący tryb pracy (prowadzi on do zastoju krwi w żyłach)
  • brak aktywności fizycznej
  • złą dietę (nadmiar soli w diecie zatrzymuje płyny w organizmie)
  • otyłość
  • nadużywanie sauny, solarium i kąpieli słonecznych
  • antykoncepcję hormonalną
  • chodzenie na wysokich obcasach (spowalnia krążenie i prowadzi do zastoju krwi w najniższej części nóg)


Jak możemy zachować zdrowie i piękno nóg?
Kierując się powiedzeniem „lepiej zapobiegać niż leczyć” warto zapamiętać kilka prostych zasad, które pozwolą przez długi czas cieszyć się zdrowymi, atrakcyjnie wyglądającymi nogami. W ramach profilaktyki warto wystrzegać się długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej lub stojącej, czy też zakładania nogi na nogę. Wysokie obcasy powinny być jak najczęściej zastępowane wygodnym, najlepiej sportowym obuwiem, które przyczynia się do zachowania prawidłowego przepływu krwi. Nie można oczywiście zapomnieć o zbawiennym wpływie ruchu (spacer, jazda na rowerze, pływanie) oraz zdrowej- o ograniczonej ilości tłuszczu, cukru oraz soli – diety. Pomocne może się okazać również stosowanie odpowiednio dobranych suplementów diety oraz żeli chłodzących, które pomogą przynieść ulgę zmęczonym i ociężałym nogom.