Kilka kroków do lekkich nóg

Chcę oglądać Twoje nogi (…)
Chcę byś założyła mini (…)
Ślimak dziś wystawił rogi (…)
A Ty pokaż swoje nogi…”

Nie bez powodu zespół Czarno-czarni poświęcił całą piosenkę kobiecym nogom. W końcu piękne i atrakcyjnie wyglądające nogi są jednym z głównych atrybutów kobiecości. Niestety, wiele z nas skarży się na uczucie ciężkości nóg oraz nieestetycznie wyglądające pajączki, które odbierają nam pewność siebie. Na szczęście istnieją sposoby pozwalające utrzymać prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, a tym samym zdrowie i piękny wygląd naszych nóg.

Ruch
Jednym z najważniejszych sprzymierzeńców w walce o prawidłowe funkcjonowanie nie tylko nóg, ale i całego organizmu jest wysiłek fizyczny. Każda forma ruchu jest dobra, bez względu na to, czy będzie to krótki spacer, bieganie, pływanie czy aerobik. Dlaczego to jest takie ważne? Otóż podczas wysiłku fizycznego przyśpieszeniu ulega przepływ krwi w kierunku serca co ma kluczowe znaczenie dla zachowania zdrowia nóg. Jeśli jesteśmy „skazane” na siedzący lub stojący tryb pracy, to warto robić sobie krótkie przerwy na spacer, napinać mięśnie łydek, czy też kręcić stopami. To zapobiegnie zastojowi krwi w żyłach.

Zdrowa i dobrze zbilansowana dieta
Kluczowe znaczenie dla zachowania właściwego funkcjonowania naczyń krwionośnych ma dieta bogata
w potas, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie mięśni (skurcz mięśni powoduje ucisk naczyń co pomaga krwi pokonać grawitację i płynąć z nóg w stronę serca) oraz witaminę C, której obecność zapewnia poprawne działanie naczyń krwionośnych. Jednocześnie powinno się ograniczyć spożycie soli, która zatrzymuje wodę w ustroju. Ważne jest również picie ok. 1,5 – 2 litrów wody będącej niezbędnym składnikiem pokarmowym, która m.in. przyczynia się do wydalania z organizmu produktów przemiany materii (w tym związków toksycznych).

Należy w tym miejscu obalić mit „szkodliwej” wody gazowanej. Zawartość dwutlenku węgla szkodzi jedynie osobom ze schorzeniami gastrycznymi i stanami zapalnymi gardła. U osób zdrowych nie obserwuje się niekorzystnych działań. Wart podkreślenia jest fakt, że dwutlenek węgla nie tylko poprawia smak wody, ale wykazuje również działanie bakteriostatyczne, w związku z tym woda gazowana po otwarciu dłużej zachowa swoje właściwości, niż woda niegazowana. Jeśli sposób odżywiania pozostawia sporo do życzenia warto wspomóc się suplementami diety bogatymi w diosminę, oraz związki o działaniu antyoksydacyjnym np. proantocyjanidyny, których bogatym źródłem jest ekstrakt z pestek winogron lub kory sosny nadmorskiej.

Odpowiedni strój i wygodne obuwie
Wysokie obcasy/szpilki z jednej strony dodają atrakcyjności i pewności siebie, z drugiej wykazują niekorzystny wpływ na krążenie zaburzając jego przepływ. Ta sama kwestia dotyczy zbyt ciasnych ubrań – wrogiem żył są wpijające się podkolanówki, zbyt ciasne skarpetki czy spodnie. W związku z powyższym strój powinien być wygodny i przewiewny, a obuwie komfortowe (stabilny obcas o wysokości 2-5 cm, szeroki nosek
i elastyczna podeszwa) tak, aby zapewnić prawidłowy przepływ krwi. Należy jednak zaznaczyć, że nie każdy ucisk jest zły, gdyż ten wytworzony przez lecznicze rajstopy czy podkolanówki wspomaga poprawne funkcjonowanie pompy mięśniowej. Jednak aby tak się stało należy skonsultować z lekarzem siłę kompresji oraz odpowiedni rozmiar rajstop lub podkolanówek.

Unikanie zbyt wysokich temperatur
Wysoka temperatura wpływa niekorzystnie na krążenie gdyż powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. O ile nie mamy wpływu na to, co się dzieje za oknem, o tyle świadomie możemy unikać korzystania z sauny i solarium, gorących kąpieli czy też zbyt długiej ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Pomocne może być również używanie żeli na bazie mentolu oraz ekstraktów roślinnych (np. z ruszczyka czy kasztanowca), które oprócz łagodzenia obrzęków oraz uczucia ciężkości nóg, dają tak pożądany w upalne dni efekt chłodzący oraz poprawiają wygląd skóry w miejscu występowania „pajączków”.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała
Warto wiedzieć, że każdy dodatkowy kilogram niekorzystnie wpływa na układ krwionośny. Nadwaga utrudnia prawidłowe krążenie i przyczynia się do hamowania odpływu krwi z nóg dlatego tak ważne jest jej utrzymanie na odpowiednim

Oprócz przestrzegania wyżej wymienionych zasad należy pamiętać o tym, że:

  • Antykoncepcja hormonalna ma wpływ na rozszerzenie żył, co skutkuje wolniejszym przepływem krwi, a tym samym przyczynia się do powstawania żylaków. Dodatkowo pod wpływem hormonów następuje zatrzymywanie wody w organizmie, a to w konsekwencji może prowadzić do obrzęków.
  • Nikotyna zawarta w papierosach powoduje zwężenie żył, przez co może powodować częściowe zatrzymanie krwi w miejscu przewężenia i być bezpośrednią przyczyną powstawania zmian żylakowych.
  • Alkohol podobnie jak środki antykoncepcyjne rozszerza światło naczyń krwionośnych, a tym samym spowalnia przepływ krwi.


Stosowanie się do powyższych zasad to doskonała prewencja jednak należy pamiętać, że jeśli problem zaburzonego mikrokrążenia już istnieje, a żaden z w/w sposobów nie sprawdza się w walce z obolałymi nogami należy niezwłocznie zgłosić się do specjalisty.